03.06.2009

stressende hverdag

"Jeg er nummen i armen," sier du, "Jeg har vært det i hele dag. Også prikker det."
"Blodpropp? Hjerteinfarkt? Eller bare ligget på armen når han sov? Få han på legevakta," sier Jobben.
Jeg ringer deg fra jobb. "Jeg har hatt intense brystsmerter og hetetokter," sier du, "Men alt er sikkert tilfeldigheter. Et menneske finner alltid noe om han leter godt nok."
"Få han på legevakta," svarer fremdeles Jobben.
Legevakta it is. Den svenske legen titter på deg, jeg maser om et EKG. Han måler ikke blodtrykket ditt en gang, men EKG er OK.
"När du hörer hovklappar utanför ditt vindu, är det i 99 av tilfellene en hest. Men den hundrede gången... kan det vara en zebra"
forteller han på en salig blanding av våre to lands språk.
Det at du gjerne jobber en tolv timer om dagen, og tenker på jobb de resterende tolv, har ingenting å si for deg. Ei heller at du røyker. Og drikker. Og spiser usunt.
"Neida, jeg er jo bare 23 år og tynn som en spiker. Skjer ingenting da," sier du. Og legen fant jo bare nedsatt styrke i armen i din.
Nå har du kastet opp i hele dag. Vært på jobb, løpt ut en tur for å spy, og fortsatt å jobbe etterpå. Men det er ikke omgangssyke, "er nok bare litt stressa".
Hver dag i ett år har du kommet utslitt hjem fra jobb, slengt deg ned på sofa eller seng, og der har du blitt til du må en ny tur på jobben.

Jeg vil gjerne at du skal bli 24, kan du roe ned litt?
 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar