31.10.2010

Don't you just hate it

Når naboen blander seg altfor mye inn.
Se for deg dette: 80-t/u-jobbende mann som for første gang i livet (livet?) har tid og overskudd til å være i hagen, drive med hagearbeid og forberede til vinteren (som også innebærer gressklipping i løpet av dagen), koser seg ute. Plutselig durer høvdingen i nabolaget, pensjonistnaboen med 168 timer for mye fritid i uka, inn på tomta med gressklipperen foran seg og starter å klippe plenen v å r .
"Skulle bære ta tomtegrensa, så såg en åhen den gikk". Han jeg deler huslånet med klippet deretter halve plena, og ikke mer, i protest, så nå synes plenmassakren ekstra godt fra stuevinduet til naboen, heeelt til snøen faller. Da kommer han med snøskuffa, for det gjorde han i fjor.


I dag kom også nevnte nabo innom for å minne meg på hva som skjer når man stapper søpla for full, for da "kæn skjura komme å dra det utover, for dæ æ mat for skjura, det der vettu". "Je plukka nå oppatt det meste for dekk da".
Jo, nei, du skjønner det; jeg trenger virkelig å bli minnet på hva som kan skje om søppelet stikker ut av søpledunken, for jeg har litt sårt for å skjønne dette med dyr og interesse for søppel. For ikke å snakke om stormene som jevnlig regjerer rundt hushjørnene,
Jeg sto og trampet søppelet på plass samme morgen, hoppet oppå lokket, og påså at lokket berørte selve dunken for å gjøre naboen til lags, så jeg gjorde da for faen mitt.
Da jeg pent spurte han om hvor i hælvete jeg skal gjøre av søppelet når det ikke får plass i søppeldunken sa han bare "dæ veit da itte je". Så jeg sa hadet (eller gjorde jeg virkelig det?) og lukket døren. Takk for besøket. Til sommeren blir det vollgrav med drawbridge (funny at jeg ikke vet hva drawbridge heter på norsk).



1 kommentar:

  1. Er det slemt å si at jeg ble litt lykkelig nå? Haha jeg bare ser for meg en hvilken som helst gruppe av mennesker på bygda, og så er det en sånn en. HAHA oh lykke, takk :)

    SvarSlett