08.09.2010

Middagsplan!

De som kjenner meg og som leser her vil tenke; "Hilde? Skrive noe om middag???"
Jeg har vært mye alene siden jeg var en 7-8 åt, og jeg har levd på frokostblanding, Go'Morgen-yoghurt og ferdigpizza ever since. Null interesse for mat, what so ever. Har kunnet skeie ut med et speilegg om jeg virkelig har skullet lage meg ordentlig middag, men en 200-gramsplate med Freias beste har som regel vært like godt mottatt av magen. Min briefe-med-middagsskills-spesialitet: Pizzasnurrer.
At jeg faktisk ikke har utviklet diabetes eller veier 100+ er et mysterium for alle rundt meg.


På sykepleien blir jeg tvunget til å lese om ernæring, og sørge for at pasienter får i seg god og riktig type ernæring. Jeg må tenke på ernæring hver dag, og det har kanskje fått meg til å tenke bittelittegrann sunnere.
Men hadde det ikke vært for kjæresten min hadde jeg sikkert vært innlagt for lenge siden; undervektig av frokostblanding til middag, overvektig av sjokolade, og med seriøs vitaminmangel.
Jeg er nemlig så heldig at jeg har en personlig kokk, som lager middag stort sett hver dag, og det beste han vet er å stå på kjøkkenet hele dagen og lage 3-retters middager til oss, venner og familie.
Heldigvis er kjøkkenet våres såpass hendig at det sjelden er plass til meg; ikke før dessertene skal lages, for det er noe jeg får til. Ikke så rart, med tanke på at søtsaker er det beste som finnes.


UANSETT... For å komme til poenget: Middagsplan!
Hver dag etter jobb ringer mannen for å høre hva jeg ønsker til middag. Frøken Ubesluttsom får aldri bestemt seg, og minuttene tikker av gårde mens hjernen vrir seg.
Jeg vil i hvert fall tippe at det går en time per uke i telefonen, bare omhandlende dagens middag.
Tid er penger, Oles sekunder er tusenlapper, og det er greit å slippe å bruke tid på noe så kjedelig.
Derfor setter vi oss ned hver helg og skriver opp middagsmat for en uke fremover.
Aldri 7 middager, bare 6, for det kommer alltid noe i veien i løpet av uka, enten av avtaler eller at vi har lyst på noe helt annet enn hva som står på menyen.
Når vi planlegger sånn uke for uke er det ikke vanskelig å finne på middager en gang :) Vi sparer tid og planlegger såpass at vi slipper å kaste ingredienser som f.eks. pølser, fordi vi bruker de igjen senere i uka. Vi er egentlig notoriske matkastere. Bortkastet.


Forrige ukes middager var:
Mandag; Røkte pølser på baguetter, av alle ting.
Tirsdag; Steketorsk med fullkornsris og grønnsaker
Onsdag; Fullkornslasagne, salat og rundstykker
Torsdag; Pølsegryte ... som ble omgjort til noe Ole plutselig hadde mer lyst på. Ettersom jeg bruker alle mine hjerneceller på praksis og praksisoppgaver, kan jeg ikke erindre hva det var. Kanskje hjemmelaget hamburger?
Fredag; Hjemmelaget pizza med speltbunn, pølsebiter, pepperoni, oliven, og alt annet godt på.
Lørdag og søndag; bortreist :)


Ikke avansert mat, det har ikke chef'en tid til i hverdagene, men enkel og god mat. og pittelitt sunnere enn Grandiosa.


For et hverdagslig innlegg. Føler meg nesten som en blogger, tror jeg.
PS: Jeg er egentlig ikke glad i kjøtt, men prøv ut Steak House-serien på Rema 1000. Masse godt!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar