14.12.2009

O heilage jul

To innlegg på en dag? It must be Christmas!
Jeg har nemlig blitt spurt, knis, om jeg kan legge ut et forsøk på å bake Colastenger!
Here goes:









Oppskrift:

200 g sukker
200 g margarin (jeg tok flytende fordi jeg er lat)
- dette røres godt sammen i egen bolle,
som bilde #1

300 g hvetemel
(noen vil si 225 g, noen 350 g)
1 ts natron
2 ts vaniljesukker
1 ts bakepulver
4 ss sirup (her strides også de lærde.
Noen sier 2 ss, andre sier halve boksen.)
Alt dette havner i bolle nr. 2

(Sirup har forresten en forferdelig konstinens, også smaker det vondt og er ekkelt)

Innholdet fra bolle 2 skal litt etter litt havne i bolle nr. 1.
Så rører man gooodt sammen, før man "triller innholdet ut på en bakeplate i lange stenger".
Noe særlig trilling fikk ikke jeg til, da baksten kjentes mer eller mindre ut som sørpe.
Deigen/suppa/røra så også ganske usæl ut når det kom til farge.
Men det ble nå lange stenger. Fler enn jeg fikk plass til på et brett!

Ovnen var allerede varm, jeg hadde de inni på 180 grader i 10 minutters tid (noen sier 200, andre 170)

Stengene før og etter steking..
Skulle trodd noen hadde injisert en stor mengde veksthormon...





Deretter kuttet jeg opp stengene på skrå, puttet litt perlesukker på litt av baksten.
Det ser ganske kjedelig ut, men det smaker himla godt. Også blir det ikke tørt heller pga sirupen.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar