13.02.2010

Hamar vs. Lillehammer på Storm/TV2s værkart.

Lokalpatrioten i meg sitrer. Bare det å plassere Hamar på kartet, uanmeldt som fy, er en fornærmelse. Etter å ha bodd på Hedmarks breibygder i snart to år, har jeg mang en gang havnet i diskusjon/ krangel med hamarsinger som har skullet forsvare hjembyen. 
Hamar kunne vært en flott by, hadde disse sidrumpa hedmarkingene engasjert seg, vært utendørs, og vandret rundt i den folketomme gågata av og til. Jeg kan fint si at Hamar er en flott festivalby på sommeren, som Lillehammer er på høsten/vinteren. 
Sommerstid er det mange arrangementer, med Hamar Music Festival til å toppe det hele. Og Koigen tramper Korgen/Mosodden ned i søla. Men de resterende månedene i Hamar? Null liv.
Ta dere en tur i Lillehammers gågate, sier jeg. Da holder alle som én kjeft. Selv de eldste hamarsingene innrømmer at, joda, alt i alt er kanskje Lillehammer bedre. En mer aktiv og livfull by.

Lillehamringene er stolte av byen sin, stolte av hva byen har fått til.
Hamarsingene later ikke til å være stolte av sin by (eller så orker de ikke ta diskusjonen med meg), da fortjener de heller ikke at byen skal ha en plass på værkartet. Og hvem skal temperaturen være representativ for uansett?
Det må jo være Hamar sentrum (hvor alle befinner seg innendørs), og oppover mot Brumunddal og Rudshøgda, samt litt nedover mot Stange. Innover mot Østerdalen (Løten, Elverum) er det jo brått mye kaldere enn Hamar.
De har en spøk av et ski- og utendørstilbud. Her er veien så kort til Trysil uansett, at alle drar dit (Og Hamar representerer ikke været der!)
Lillehammer representerer seg selv, Nordseter, Sjusjøen, Hafjell, Øyer, Skei. Oppover Gausdal og Gudbrandsdalen, hvor det både er mange innbyggere (ta det med en klype salt), og mange turister.
Og for øvre del av Gudbrandsdalen har vi Lom på kartet.
Lillehammer er en utendørsby, og et stort turiststed. Hamar er en innendørsby, og et sted langsetter E6 folk kjører forbi, med mindre de skal inn i Vikingskipet for å se på skøyter.

Jeg kunne lett skrevet en tre timers monolog med gode argumenter for hvorfor Lillehammer heller fortjener å få tilbake plassen sin på værkartet, enn at Hamar skal overta.
Men vi venter gjester som jeg må gjøre klart til, steika står i ovnen, mannen måtte på jobb, og desserten må lages.
Derfor stopper det der. Point is; Lillehammer burde tilbake på værkartet!

At jeg gidder å bry meg, tenker du kanskje..
Det er deilig å for en gangs skyld engasjere seg i en så bortkasta, overflatisk og unødvendig diskusjon som hvilken innlandsby som skal være på værmeldinga på TV2. 
Det endelige utfallet vil uansett ikke ta liv ;)


1 kommentar:

  1. Ikke overflatisk, blodig alvor!
    Jeg liker at navnet Lillehammer dekker omtrent halve østlandet, et tegn på hvor viktig byen er hohoo. Sist jeg så var det tilbake igjen på kartet. Et annet eksempel på hvor lokalpatriotiske Lillehamringer, vi klarte å få byen vår på det nasjonale monopolspillet. Det er mer enn Hamar klarte. Så det.

    SvarSlett