17.08.2010

skolestart!

for noen og enhver. Selv foretrakk jeg å innlede skolestarten i går med enda et atypisk migreneanfall, blir litt gal av å ikke vite hva det er som foregår i hodet mitt.
I dag var det to småsøstres tur; den ene i 10.klasse på ny skole, og den andre i 1. på Lillehammer vgs, der jeg selv gikk i 1. klasse for fem år siden. Og jeg er som vanlig verdens mest nysgjerrige storesøster. Heldigvis ringte B, videregåendejenta, meg etter endt "skoledag" så jeg fikk tilfredsstilt litt av min nysgjerrighet.
Men du og du, som jeg lengter tilbake igjen til Lillehammer til tider! Verdens fineste fengsel...
Det ble ikke bedre av at jeg leste Ngâns Lillehammer-innlegg her om dagen, og tankene spant tilbake til timer med fire forskjellige språk (og knytnorsk, om det kan regnes med), paragrafer, økonomitabeller med mer. For ikke å snakke om den delen av skolehverdagen som ikke omhandlet fag... 
De helt vanvittige kjøttdeigbaguettene med sausen alle kunne drept for å få tak i, bordplasseringshierarkiet i kantina (førsteklassingene bakerst, russen fremst ved de runde bordene), alle veddemål som ble inngått, vunnet og tapt. Jeg kan blant annet erindre da Eivind måtte gå på skolen med gult hår to uker våren i førsteklasse etter et av mange veddemål med Hanna.. Alle friøktene med påfølgende byturer, datanerding eller hangman på tavla (det avhang av hvilken form man var i); Hvite Busser-turen vi kranglet oss til med min grandonkel som tidsvitne, klassefestene som førte til både det ene og det andre... det var ikke bestandig at alle turte å møte på skolen mandagen etter..Sal 08, en tidagers spansk fyllekule, som nesten utklasset russetiden for et par av oss.. Volleyballturneringene i HH, og all moroa generelt!
Det er så uendelig mange minner, og godt er det. Men jeg skal verken plage meg selv eller andre med de nå :)



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar